vineri, 14 mai 2010

Forumul Educatiei 2010

O întâmplare fericită a făcut să particip anul acesta la Forumul Educaţiei 2010, aflat la prima ediţie. Forumul a urmărit două obiective clare:
  • Asigurarea unui cadru comun pentru dezbatere între toţi actorii sistemului educaţional
  • Generarea unor soluţii practice de dezvoltare sustenabilă a educaţiei
Dincolo de perspectivele noi asupra educaţiei oferite de profesori precum Dr William Bainbridge sau Richard Baraniuk şi de dezbaterile interesante, m-au motivat foarte mult oamenii deosebiţi prezenţi la forum: de la învăţători la profesori de liceu, directori de licee, profesori universitari, conducători ai loturilor olimpice la diferite materii, elevi, studenţi, funcţionari ai statului (a se citi Ministrul Educaţiei) şi mulţi alţii. O categorie specială o dedic Cristianei Ionescu, fundraiserul anului 2009, o femeie extraordinară care a rezistat eroic timp de 3 zile la toate sesiunile forumului (cotă de fundraising de 253 Euro pe secundă - sper că îmi amintesc corect ).

In afară de Cristiana, o prezenţă deosebită a fost şi Leslie Hawke, cu care am purtat o conversaţie frumoasă înainte de începerea discursului lui Dinu Patriciu. Au mai fost prezenţi pe parcursul celor trei zile Mihaela Feodorof, Paul Olteanu, Traian Brumă, Marian Staş, Dana Papadima, Ema Pendiuc, Cosmin Alexandru.

Organizatorii (Grupul Educativa, Liga Studenţilor Români din Străinătate şi Fundaţia Dinu Patriciu) au fost excepţionali, totul a fost pe măsura locului ales (Hotel Marriott).

Ultima zi a început cu discurs al domnului Dinu Patriciu care a prezentat viziunea sa asupra educaţiei. Acesta a debutat afirmând că "tot ce e gratis e mai scump" şi a continuat citând din George Orwell, spunând că libertatea înseamnă să poţi spune oamenilor ceea ce ei nu vor să audă.

El şi-a argumentat ideea că statul nu este capabil să se ocupe de învăţământ în condiţiile în care există dezechilibre majore între felul în care este remunerat un jandarm debutant (1500 lei) faţă de un profesor (840 lei). A susţinut ideea acordării de către stat a unor vouchere pe cap de elev, astfel încât elevul să poată alege, după bunul plac, şcoala pe care vrea să o urmeze. În acest fel, statul este scos din ecuaţie. Dinu Patriciu a recunoscut, totuşi, că exista numeroase contra-argumente în ceea ce priveşte viziunea sa "excesiv de libertarianistă", după cum singur s-a exprimat, însă consideră că "a crea competiţie între şcoli prin finanţarea elevului creşte calitatea învăţământului". Un lucru alarmant asupra căruia a atras atenţia a fost faptul că în România cartea reprezină un simbol al statutului social şi nu un instrument, aşa cum e privită în ţările nordice: el a afirmat că a vândut 21 milioane de cărţi, dar conform unor statistici realizate, doar 7% dintre cei care au cumpărat colecţii de cărţi şi de albume de artă chiar le citesc.

Dinu Patriciu şi-a terminat discursul afirmând încă o dată încrederea pe care o are în "finanţarea naturală, fără stat", spunând ironic că va deveni din ce în ce mai populară şi din "nevoia de statut social a celor care devin moguli lacomi".

Voi nota în continuare câteva lucruri interesante din prezentarea lui Branislav Klesken, de la McKinsey&Company, care a vorbit despre "International learnings on the main elements that improve student outcome".

What does not matter (and this was supported with charts and statistics):
- Getting children in school is not enough
- Spending and culture are not important
- Reducing student-teacher ratio is not enough
- Level of decentralisation is not important

The 5 key issues to improve student outcomes:
1. Make entry into teaching highly selective
2. Apprentice and develop teachers effectively
3. Attract, select and develop excellent school leaders
4. Set challenging standards and improve them
5. Tackle failure decisively (don't tolerate under performance)

În concluzie, mă bucur mult că am participar la Forumul Educaţiei 2010 şi vă încurajez din toată inima să participaţi şi voi la ediţia viitoare!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu